Bagaimana Tangan Acupoint Maklumat Boleh Mengesan Masalah perubatan dan Merawat Sakit

Bagaimana Tangan Acupoint Maklumat Boleh Mengesan Masalah perubatan dan Merawat Sakit

Adakah mungkin bahawa dengan merangsang titik tekanan di sisi, seseorang boleh mengurangkan kesakitan dan merawat apa-apa bilangan penyakit? Ini adalah falsafah di sebalik rawatan akupunktur tradisional dan qi, istilah Cina untuk tenaga vital.

Kebanyakan pengguna telah mendengar akupunktur, tetapi beberapa menyedari bahawa ia boleh dilakukan dengan lebih daripada sekadar jarum. Haba, tekanan, medan magnet, dan arus elektrik adalah semua kaedah alternatif merangsang acupoints pada badan.

Kaedah Tradisional Cina dan Qi

Menurut pengamal perubatan kuno Cina, qi merupakan tenaga penting yang mengalir melalui badan setiap orang. Qi berikut laluan tertentu dalam rangkaian dirujuk sebagai meridian. Ia menggabungkan kedua-dua yin dan yang, kedua-dua, kuasa-kuasa yang bertentangan yang bersama-sama membentuk keseluruhan yang lengkap. Apabila ketidakseimbangan berlaku sama ada dalam atau yin yang, ia menyebabkan qi tersumbat dan menyebabkan ketidakseimbangan. Ini adalah punca masalah dengan kesihatan seseorang menyebabkan kesakitan, penyakit, atau jangkitan. Akupunktur adalah satu cara untuk membuang sekatan qi dan meletakkan yin dan yang kembali ke dalam kira-kira yang tepat.

Qi diakses melalui kulit di pelbagai titik tekanan. Setiap mewakili tempat di mana permukaan meridian. Terdapat kira-kira 2,000 acupoints pada badan dengan lebih daripada 100 daripada mereka terletak di tangan dan jari yang mewakili 12 atau 14 meridian (bergantung kepada falsafah Timur mentakrifkan meridian).

Tangan dan jari sesuai dengan pelbagai tempat pada tubuh, seperti dada, jantung, perut, perut, pundi kencing, organ-organ seksual, kaki, bahu, pinggang, kepala, leher, muka, organ dalaman, dan belakang. The jari tengah sepadan dengan batang, untuk salah satu contoh.

Semasa terapi akupunktur, yang acupoints pula dominan dirangsang. Jika seseorang itu tangan kanan, tangan kanan mereka akan menerima rawatan. Rawatan dua hala itu dapat dicapai dengan mengenakan tekanan kepada kedua-dua sisi dalaman dan luaran; contohnya jika penyakit berada di batang, acupoints jari tengah di kedua-dua ia akan dirangsang.

Menggunakan Acupuncture Merawat Penyakit

Ia dikatakan bahawa akupunktur berfungsi untuk merawat penyakit dengan menyebabkan tindak balas fizikal dalam sel-sel saraf, otak dan kelenjar pituitari. Ini jawapan mencetuskan pembebasan pelbagai hormon, protein dan bahan kimia di dalam otak, semua yang mengawal pelbagai fungsi badan. Akupunktur boleh meningkatkan sistem imun, mengurangkan rasa sakit, mengawal suhu badan, dan memberi kesan kepada tekanan darah. Kerana setiap sistem dalam badan adalah dihubungkan dengan perkara ini, mengakses kawasan masalah ini adalah kedua-dua mudah dan tidak invasif.

Penggunaan akupuntur dalam merawat pelbagai jenis penyakit adalah hampir tiada batasan. Walaupun pengguna boleh menyedari manfaat dengan menggunakan alat rumah yang bukan invasif. Kerana begitu banyak meridian diakses melalui tangan, ia adalah mudah untuk melakukan rawatan ke atas diri sendiri dan ini mampu memberikan peluang yang baik untuk sesiapa sahaja untuk mengesan isu-isu perubatan dan juga melegakan kesakitan mereka sendiri dan rasa tidak selesa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar