Kuasa Penyembuhan Kunyit

Kuasa Penyembuhan Kunyit

Kunyit adalah herba Asia berwarna emas yang digunakan untuk memberikan warna dalam kari dan masakan lain yang memerlukannya. Ia datang dari akar serbuk tumbuhan tropika yang berkaitan dengan halia.

Ia telah lama digunakan dalam perubatan tradisional untuk pelbagai penyakit, tetapi kajian telah menunjukkan bahawa ia adalah bahan, curcumin dalam kunyit yang mempunyai kuasa penyembuhan yang hebat. Selama bertahun-tahun ia telah didapati mempunyai kesan yang baik terhadap pelbagai penyakit seperti arthritis, disebabkan ciri-ciri anti-radang dan penahan sakit itu. Tetapi ia boleh digunakan untuk pelbagai keadaan yang lebih dan benar-benar tidak toksik, tidak seperti ubat-ubatan preskripsi banyak.

Ia adalah bantuan khususnya dalam mencegah dan gejala-gejala artritis reumatoid penyembuhan - akut dan kronik, dengan menyekat laluan radang. Ia juga membantu untuk mencegah pembentukan prostaglandin yang sebahagiannya bertanggungjawab bagi keradangan.

Kajian telah menunjukkan bahawa kunyit adalah sangat membantu dalam mencegah pelbagai jenis kanser dan tumor dengan menghalang pertumbuhan pembuluh darah di dalamnya. Dan ia bukan sahaja membantu mereka yang mempunyai demensia, tetapi juga membantu untuk mencegah penyakit ini dengan mencegah plak protein amiloid yang menyebabkan demensia, daripada merebak. Jika digunakan semasa kemoterapi, ia bukan sahaja meningkatkan kesan Paclitaxel dadah, tetapi juga membantu untuk mengelakkan kesan sampingan yang teruk bahawa punca dadah.

Kajian saintifik telah menunjukkan bahawa molekul curcumin dalam kunyit memasukkan dirinya ke dalam sel-sel hidup dan menyebabkan mereka menjadi lebih stabil. Ini membantu untuk mengelakkan serangan dan kerosakan oleh radikal bebas dan musuh-musuh lain kesihatan seperti bakteria dan virus yang menjejaskan kestabilan sel-sel dan penyakit sebab. Jadi bukan sahaja tidak herba ini membantu untuk mencegah penyakit, ia membantu untuk menyembuhkan kerosakan yang disebabkan apabila penyakit tidak bertapak.

Dalam perubatan Cina, kunyit secara tradisinya telah digunakan untuk mengubati kemurungan. Ia juga boleh digunakan untuk membantu orang menurunkan berat badan kerana ia mempercepatkan metabolisme, dan ia menyahtoksin hati. Tetapi itu tidak semua. Ujian di Universiti Singapura telah menunjukkan bahawa mereka yang makan kunyit walaupun hanya kadang-kadang jauh kurang berkemungkinan untuk mendapat penyakit Alzheimer daripada mereka yang jarang memakannya.

Kunyit digunakan secara meluas untuk aplikasi luaran. Ia sering digunakan sebagai ramuan dalam topeng muka dan produk penjagaan kulit. Menambah secubit kunyit kepada topeng muka anda akan membantu dalam menghapuskan bintik hitam dan whiteheads. Kunyit mempunyai antibakteria dan antiseptik, jadi pes kunyit dibuat dengan minyak biji bijan boleh digunakan sebagai ubat rumah untuk merawat luka dan terbakar.

Sejak curcumin tidak larut dengan mudah dalam air, penyerapan ke dalam tubuh manusia dipertingkatkan dengan memasak dalam lemak seperti minyak sapi (mentega) seperti orang India yang berjaya selama beberapa abad. Ia juga boleh dibeli dalam bentuk kapsul dengan satu hingga dua kapsul yang dos yang ditetapkan. Pakar mencadangkan bahawa satu perempat daripada satu sudu teh setiap hari akan membantu pelbagai penyakit, tetapi sehingga dua sudu boleh diambil tanpa bahaya. Jika dicampur dengan susu suam, curcumin akan larut dalam lemak susu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar